fredag 15 februari 2013

Veckobrev vecka 7

Den här veckan får ni läsa elevernas brev här. Det beskriver veckan på ett jättebra sätt : 

 
På Svenskan har vi jobbat med sambandsorden som man behövs när man ska jämföra länder – t ex jämfört med, varken, precis som, liksom, trots det och till skillnad från. Vi har jämfört likheter och skillnader mellan Finland och Sverige. På engelskan har vi hållit på med Valentinehäftet och tittat klart på The Game, och för er som inte vet vad det är så är det tre barn som kommer in i ett spel och spelar om priser. På idrotten har vi åkt pulka och på en gymnastikmadrass. Man fick också åka skriskor. På NO har vi jobbat med ögat, synen och ljusbrytningar. På matten har vi börjat jobba med geometri. Vi har byggt en kub, rätblock och en pyramid. På musiken hade vi lite bugg och sjöng. På slöjden, på textilslöjden syr dom shorts och på träslöjden svarvar några och några gör bild huggeri. På SO har vi tittat på Geografens testamente och jobbat med HÄJ. På data med Micke var Micke sjuk så vi hade en vikarie som vi hade svenska med i stället och gjorde korsord. Vi har också planerat vad vi ska fördjupa oss i på historian. Vi hade badminton också.Då sportade vi och hade kul! :D Det var alla hjärtans dag i torsdags! :D <3
På fredagen hade vi spelhåla! KUL! :D
Av: AMANDA OCH ELIN 5D!<3 :D

* Tina påminner om att det är idrott inne efter sportlovet, och det alltså är vanliga gympakläder som gäller. En aktuell idrottsplanering hittar ni på skolans hemsida

* VECKANS TALARE : Nu kommer vi att börja ha veckans talare. Ett av kunskapskraven i åk 6 gäller att kunna hålla en muntlig framställning, och betygsstegen för detta ser ut såhär :


Tala, samtala

Tala, samtala

Tala, samtala

Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalet

Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet relativt väl

Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet väl

Eleven kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare

Eleven kan förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och relativt god anpassning till syfte och mottagare

Eleven kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och god anpassning till syfte och mottagare


Varje vecka kommer två elever få i läxa att förbereda en muntlig framställning om t ex ett intresse, en idol , en resa eller ett annat valfritt ämne. Till sin redovsning kan man med fördel ta med saker och visa ( t ex idrottssutrustning som behövs eller andra saker ). Men kan också visa bilder, eller göra en powerpoint som stöd till sin redovisning.

Vecka 9 är veckans talare :

* 5 C - Rikard och Max  ONSDAG 27 / 2
* 5 D – Amanda och Lovisa ONSDAG 27 / 2


Ha ett riktigt skönt sportlov !

Önskar Cina, Linda, Urban och Lovisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar