Läxor v.22
5 d - Ta med BIBLIOTEKSKORT / LÅNEKORT på tisdag
Matte Fredag: Huvudräkning division eller den tabell du och jag bestämt.
Stencil omvandla enheter.
* ONSDAG - Veckans talare 5 c Elias. Å
5 d - Magda, Anton, Gunnar
***************************************************************************
*** TA MED ALLA BIBLIOTEKSBÖCKER SOM HÖR TILL SKOLAN ***
* LÄSLÄXA - Läs minst 15 minuter varje dag. Välj vid ett tillfälle ifall du ska : läsa högt för någon hemma eller ifall du ska sammanfatta innehållet i det du har läst och berätta för någon där hemma.
* Gå in på www.elevspel.se Spela ett spel och skriv om det på bloggens startsida.
* torsdag; Matte: Problem: Finns på bordet i korridoren samt på den här länken http://ncm.gu.se/book/export/html/6721
Gör läxan i problemhäftet eller på bloggen eller maila mig linda.galman@uppsalaskolor.net
Ni som behöver träna tabellerna kör en stund varje dag.
* VECKANS TALARE : TISDAG Elias Å och Astrid FREDAG Magda och Oscar
V. 22 FREDAG - Anton och Gunnar
Träna på din redovisning hemma. Gärna flera gånger och en av gångerna inför "publik", t ex för dina föräldrar
Använda stödord, visa bilder, saker eller Powerpoint
Tala tydligt och sakta - ta paus
Skapa ögonkontakt med åhörarna
Sammanhang och röd tråd
***************************************************************************
Läxor v.19
* Matte: träna på tabellerna.
* LÄSLÄXA - läs minst 15 minuter varje dag. Den här veckan kan du gärna be mamma / pappa läsa högt för dig någon dag också.
Läxor v.18
Läxfritt!
Läxor v.17
* Torsdag: Matte: Fortsätt att träna på huvudräkning, ni blir bättre och bättre!
Problem ( se startsidan ) Gör den på bloggen eller i problemhäftet.
* SVENSKA - ARGUMENTATIONSSPELET . Nästa texxtyp som vi jobbar med på svenskan är argumenterande text. Därför ska ni under veckan få träna er på att komma på riktigt BRA argument.
Spela spelet Argumentationsspelet ( som ni fick hem i fredags ) tillsammans med mamma och pappa, och gärna tillsammans med syskon eller någon kompis också.
De som "spelar" väljer minst 3 olika ämnen var ( t ex " Elever i åk 5 bör läsa tidningen varje dag " ) - till dessa ämnen ska ni sedan komma på 3 argument som är FÖR det här påståendet OCH 3 argument som är MOT det påståendet.
Vill ni göra det lite mer spännade kan ni komma på argument i samma ämne, och låta någon vara domare och avgöra vems argument som var bäst. Vi kommer att spela detta spel i skolan någon vecka, så ifall du kommer på riktigt bra argument och vill komma ihåg dessa, så skriv ner dem !
* VECKANS TALARE : v. 17 TORSDAG - Matilda och Per FREDAG - Henrik och Mikael
v. 18 TORSDAG Emil.B och Rizgar FREDAG - Emma och Stina
Träna på din redovisning hemma. Gärna flera gånger och en av gångerna inför "publik", t ex för dina föräldrar
Använda stödord, visa bilder, saker eller Powerpoint
Tala tydligt och sakta - ta paus
Skapa ögonkontakt med åhörarna
Sammanhang och röd tråd
5 d - Ta med BIBLIOTEKSKORT / LÅNEKORT på tisdag
Matte Fredag: Huvudräkning division eller den tabell du och jag bestämt.
Stencil omvandla enheter.
* ONSDAG - Veckans talare 5 c Elias. Å
5 d - Magda, Anton, Gunnar
***************************************************************************
*** TA MED ALLA BIBLIOTEKSBÖCKER SOM HÖR TILL SKOLAN ***
* LÄSLÄXA - Läs minst 15 minuter varje dag. Välj vid ett tillfälle ifall du ska : läsa högt för någon hemma eller ifall du ska sammanfatta innehållet i det du har läst och berätta för någon där hemma.
* Gå in på www.elevspel.se Spela ett spel och skriv om det på bloggens startsida.
* torsdag; Matte: Problem: Finns på bordet i korridoren samt på den här länken http://ncm.gu.se/book/export/html/6721
Gör läxan i problemhäftet eller på bloggen eller maila mig linda.galman@uppsalaskolor.net
Ni som behöver träna tabellerna kör en stund varje dag.
* VECKANS TALARE : TISDAG Elias Å och Astrid FREDAG Magda och Oscar
V. 22 FREDAG - Anton och Gunnar
ATT TÄNKA PÅ :
* Det är viktigt att vara väl förberedd !
***************************************************************************
Läxor v.19
* Matte: träna på tabellerna.
* LÄSLÄXA - läs minst 15 minuter varje dag. Den här veckan kan du gärna be mamma / pappa läsa högt för dig någon dag också.
Läxor v.18
Läxfritt!
Läxor v.17
* Torsdag: Matte: Fortsätt att träna på huvudräkning, ni blir bättre och bättre!
Problem ( se startsidan ) Gör den på bloggen eller i problemhäftet.
* SVENSKA - ARGUMENTATIONSSPELET . Nästa texxtyp som vi jobbar med på svenskan är argumenterande text. Därför ska ni under veckan få träna er på att komma på riktigt BRA argument.
Spela spelet Argumentationsspelet ( som ni fick hem i fredags ) tillsammans med mamma och pappa, och gärna tillsammans med syskon eller någon kompis också.
De som "spelar" väljer minst 3 olika ämnen var ( t ex " Elever i åk 5 bör läsa tidningen varje dag " ) - till dessa ämnen ska ni sedan komma på 3 argument som är FÖR det här påståendet OCH 3 argument som är MOT det påståendet.
Vill ni göra det lite mer spännade kan ni komma på argument i samma ämne, och låta någon vara domare och avgöra vems argument som var bäst. Vi kommer att spela detta spel i skolan någon vecka, så ifall du kommer på riktigt bra argument och vill komma ihåg dessa, så skriv ner dem !
* VECKANS TALARE : v. 17 TORSDAG - Matilda och Per FREDAG - Henrik och Mikael
v. 18 TORSDAG Emil.B och Rizgar FREDAG - Emma och Stina
ATT TÄNKA PÅ :
* Det är viktigt att vara väl förberedd !
* LÄSLÄXA - Läs minst 15 minuter varje dag. Välj vid ett tillfälle ifall du ska : läsa högt för någon hemma eller ifall du ska sammanfatta innehållet i det du har läst och berätta för någon där hemma.
*******************************************************************************
Läxor vecka 16
*******************************************************************************
Läxor vecka 16
* Torsdag: Matte: Fortsätt att träna på huvudräkning, ni blir bättre och bättre!
Problem ( se startsidan ) Gör den på bloggen eller i problemhäftet.
* ENGELSKA - Den här veckan ska du få träna engelska genom att spela två olika spel på darorn :
1. Träna på olika ordklasser på det här spelet på datorn ( noun = substantiv ) :
http://www.kwarp.com/portfolio/grammarninja.html
* ENGELSKA - Den här veckan ska du få träna engelska genom att spela två olika spel på darorn :
1. Träna på olika ordklasser på det här spelet på datorn ( noun = substantiv ) :
http://www.kwarp.com/portfolio/grammarninja.html
2. Träna på att komma ihåg olika varor i affären på detta spel
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/fun-games/trolley-dash
* VECKANS TALARE - 5 D Benjamin och Aziz ( FREDAG )
5 C Moa och Saga. E ( TORSDAG )
ATT TÄNKA PÅ :
* Det är viktigt att vara väl förberedd !
* LÄSLÄXA - Läs en bra bok, minst 15 minuter varje dag.
**************************************************************************************
v.15
* Matte: Enheter: Viktjakt, spana hemma vad olika saker väger, matvaror har ofta en vikt angiven. Försök också att omvandla från kg till hg till gram. Åk gärna med och handla och se i vad priset anges i för form på frukt, grönsaker, kött, fisk mm.
Tabellträning, de flesta nöter på med divisionstabellerna. Några har andra tabeller som de tränar.
* SVENSKA - TA HEM DIN GRÖNA ZICK ZACK BOK ! Gör sid 52 - 53 om instruerande text / recept. Passa gäran på att baka det som står beskrivet i receptet !
* VECKANS TALARE - v.15 Elin och Martin ( FREDAG ) Hannah L och Hanna S ( ONSDAG )
ATT TÄNKA PÅ :
* Det är viktigt att vara väl förberedd !
***********************************************************************
Läxor vecka 13
* NO-läxa Magnetjakten- orange stencil
* De som behöver öva på divisionstabellerna har fått hem kort som de ska träna på två varv varje dag.
Onsdag: magnetjakten 5c
*Torsdag:
-Magnetjakten 5d
-Divisionstabellerna träna med wienntekakorten en stund varje dag 10 minuter, de som automatiserat dessa gör matteproblem i sin gröna läxbok. ( några elever som jag pratat med tränar på de tabeller som jag sagt)
* LÄSLÄXA - Läs nyheter ca 10 minuter varje dag, i tidningen eller på nätet. Berätta om en nyhet för mamma / pappa eller någon annan varje dag.
* Vad är det för slags nyhet ( inrikes, utrikes, lokal, sport, nöje osv ) ? * Var utspelades händelsen ? * När utspelades händelsen ? * Varför valde du att berätta om just den här nyheten ?
* VECKANS TALARE :
v.13 Albin och Matilde ( ONSDAG)
Wilma Emilia och Saga TG Elias D ( TORSDAG )
*************************************************************************
* 5 D - Baka till Domarringens klädmarknad. Ta med det du har bakat och lämna i skolan på FREDAG. Dela upp fikat i påsar ( t ex 5 bullar ) och märk det med med pris på frystejp. Skriv gärna ingredienser på en lapp, så att att allergiker vet vad sakerna innheåller. OBS ! Inga nötter.
* De som behöver öva på divisionstabellerna har fått hem kort som de ska träna på två varv varje dag. De som inte hade med sig läxan idag får göra iordning korten hemma. De uppgifter som de markerat med rött och gult skriver de upp på korten och svaret på baksidan. Är det många uppgifter som är svåra tränar vi på de första 5 tabellerna.
*Torsdag: matteläxa stencil, en sida är frivillig. Träna divisionstabellerna.
* ENGELSKA - TA HEM TEXTBOOK & WORKBOOK ! Läs sid 50 - 51 i Workbook. Träna först själv, sedan läser du högt för mamma / pappa eller någon annan. Översätt också till svenska. Gör sid 61 och 1/2 sid 62 i Workbook.
* VECKANS TALARE :
v.12 5 d Carl. B och Elias ( FREDAG) Elias D och Philip ( TORSDAG)
ATT TÄNKA PÅ :
********************************************************************************
Läxor vecka 11:
* Torsdag: Matteläxa, Spela plump finns på stencil. Divisionstabeller finns på stencil ( utanför 5 c´s klassrum )
* ENGELSKA - Den här veckan vill jag att du tränar dig på att läsa genom att spela lite olika engelskaspel på datorn. Spelen handlar om djur på olika sätt. Här är länkarna till spelen :
ATT TÄNKA PÅ :
********************************************************************************
Läxor vecka 10:
*Tisdag: 5d Visa vad du kan om ljus. Repetera i ditt ljushäfte. Häftet måste vara på skolan på måndag då du får tid till att förbereda dig.
* Onsdag: 5c Visa vad du kan om ljus. Repetera i ditt ljushäfte. Häftet måste vara på skolan på måndag då du får tid till att förbereda dig.
* Torsdag: Matteläxa, bygg en tredimensionell figur. Och svara på frågorna på stencilen.
* SO - Fortsätt att träna på frågorna i Nordenspelet, så att du är riktigt säker på dessa. Vi struntar i kartan, men kommer att ha ett Nordentest på frågorna nästa vecka.
* Veckans talare :
5 D - Esaias och Calle. D FREDAG 5 C - Max och Elliot TORSDAG
ATT TÄNKA PÅ :
***********************************************************************************
* VECKANS TALARE : Nu kommer vi att börja ha veckans talare. Ett av kunskapskraven i åk 6 gäller att kunna hålla en muntlig framställning, och betygsstegen för åk 6 för detta ser ut såhär :
Tala, samtala
|
Tala, samtala
|
Tala, samtala
|
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalet
|
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet relativt väl
|
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet väl
|
Eleven kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare
|
Eleven kan förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och relativt god anpassning till syfte och mottagare
|
Eleven kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och god anpassning till syfte och mottagare
|
Varje vecka kommer två elever få i läxa att förbereda en muntlig framställning om t ex ett intresse, en idol , en resa eller ett annat valfritt ämne. Till sin redovsning kan man med fördel ta med saker och visa ( t ex idrottssutrustning som behövs eller andra saker ). Men kan också visa bilder, eller göra en powerpoint som stöd till sin redovisning.
Vecka 9 är veckans talare :
* 5 C - Rikard och Gustav ONSDAG 27 / 2
* 5 D – Amanda och Lovisa ONSDAG 27 / 2
*** Veckans talare 5 c och 5d ***
v. 9 Amanda och Lovisa Rikard och Gustav
v.10 Esaias och Calle. D Max och Elliot
v.11 Milan och Anna – Nora Theodor och Gabriel
v.12 Carl. B och Elias Elias D och Philip
v.13 Albin och Matilde Wilma Emilia och Saga TG
v.14 *** PÅSKLOV ***
v.15 Elin och Martin Hannah L och Hanna S
v.16 Benjamin och Aziz Moa och Saga E
v.17 Henrik och Mikael Matilda och Per
v.18 Emma och Stina Gabriel och Emil B
v.19 Johan H och Helin Emil F och Linus
v.20 Siri och Johan L Astrid och Elias Å
v.21 Magda och Oscar
v.22 Anton och Gunnar
ATT TÄNKA PÅ :
ATT TÄNKA PÅ :
* NORDENSPELET - v. 9 och 10 Träna på frågorna i Nordenspelet. Be antingen mamma / pappa att förhöra dig på frågorna, eller klipp ut frågorna och spela spelet som vi har spelat i skolan. Du har den här och nästa vecka på dig. Nästa vecka kommer du också att få träna på kartan över Norden. V.11 kommer vi att ha ett Norden test i skolan.
* ENGELSKA : Dessa uttryck har du stött på i texterna i Textbook under några veckor. Träna dig på att säga och förstå, och gärna skriva dessa uttryck.
today = idag
yesterday = igår
this week = den här veckan
last week = förra veckan
in the evening = på kvällen
in the afternoon = på eftermiddagen
last winter = förra vintern
this afternoon = i eftermiddag
the next morning = morgonen därpå
the last day = den sista dagen
at night = på natten
Ifall du vill får du gärna skriva meningar med minst 5 av uttrycken. Maila dessa till : carina.winstedt@uppsalskolor.net
Ifall du vill får du gärna skriva meningar med minst 5 av uttrycken. Maila dessa till : carina.winstedt@uppsalskolor.net
**************************************************************************
***********************************************************************************
LÄXOR VECKA 7 :
* SVENSKA - v 6 och 7 Gå in på Webbmagistern http://www.webbmagistern.se/svenska.html
Behöver du träna på stavning, så gör du under dessa två veckor stavnigstest 1 - 4, och så tränar du på ord som du har svårt för att stava.
Behöver du inte träna på att stava, så gör du ordkunskap 1-4 under dessa två veckor.
* LÄSLÄXA - läs minst 15 minuter varje dag. Den här veckan kan du gärna be mamma / pappa läsa högt för dig någon dag också.
* HÄLSA - Gör en egen smoothie och bjud en kompis eller din familj på den. Skriv receptet i en kommentar på startsidan, under inlägget om smoothie.
Gör något extra snällt mot någon som du tycker om på torsdag, då det är alla hjärtans dag. Kanske blir mamma och pappa glada ifall du hjälper till lite extra med något hemma denna dag, så att det får chans att koppla av lite extra ..
Koppla också av på ditt allra bästa sätt ...
*******************************************************************************
LÄXOR VECKA 6 :
* SVENSKA - v 6 och 7 Gå in på Webbmagistern http://www.webbmagistern.se/svenska.html
Behöver du träna på stavning, så gör du under dessa två veckor stavnigstest 1 - 4, och så tränar du på ord som du har svårt för att stava.
Behöver du inte träna på att stava, så gör du ordkunskap 1-4 under dessa två veckor.
* Matte- problem i problemhäfte. Lämna in det så att det går att följa din tankegång. Eller huvudräkningsträning.
* Hälsoläxa: Gå till skolan om det är möjligt/ eller gå sista biten.
******************************************************************************
LÄXOR VECKA 5 :
* Matte - Du ska repetera multiplikationstabellerna. Träna 15 minuter varje dag. Ni som har automatiserat dess gör 2 problem istället.
* ENGELSKA - Ni har fått välja mellan två olika läxor, ett spel och en annan pratövning. Några har valt en av dessa, men många av er har valt att göra båda två. Dessa papper fick ni hem under fredag, v 4.
* SVENSKA - v.4 och 5 Vi har gjort två olika stavningstester . Under de kommande två veckorna vill jag att du tränar riktigt ordentligt på de ord som du stavade fel. Antingen så tränar du på alla orden på en gång, eller så tar du hälften den ena veckan och hälften den andra veckan. Träna dig på att skriva dem tills du känner dig alldeles säker på hur de stavas - och be någon där hemma att förhöra dig på orden i slutet på veckan. Gör också de svenskauppgifter som du fick med dig hem.
* LÄSLÄXA - läs minst 20 minuter varje dag.
*********************************************************************************
LÄXA VECKA 3 :
* Matte: Om du behöver repetera målen för kapitlet tal och räkning. Vi gör diagnosen på tisdag 5c och onsdag 5d. Vi kommer även att repetera i skolan fredag och måndag.
* IUP: Uppdatera er så att ni vet vilka mål som vi satte upp på utvecklingssamtalet. Gör detta tillsammans med mamma eller pappa.
* SO / GEOGRAFI - Förra terminen påbörjade vi jobbet med länderna i Norden. Detta jobb ska vi nu fortsätta med. Läxan denna vecka är att via datorn träna på några av städerna i Nordens länder. Vissa har vi pratat om förut, och några är nya. Här hittar du övningen, och lycka till !
http://www.webbmagistern.se/nordenstader08.html
* LÄSLÄXA - Läs minst 20 minuter / dag. Läs högt och berätta om innehållet i det du har läst för någon där hemma en av gångerna. Använd dig av dessa frågor : Vilken bok har du läst ? Vad handlar den om ? Vilken slags bok är det ( spänning, vänkskap, kärlek,fantasy eller annat ) ? Vem / vilka är bokens huvudperson ? Beskriv också : bokens huvudperson / huvudpersoner, någon av miljöerna i boken och beskriv och berätta så noggrant som du kan om någon händelse i boken.
*******************************************************************************
LÄXA V. 51
* Adventskalendern - Problemlösning. Problemen kommer att ligga på startsidan på bloggen från den 1/12. Lycka till.
*****************************************************************************
* ENGELSKA - till torsdag. TA MED PAPPER " Homework - Interview " HEM !
Ta med det tillbaka så att du har det i skolan senast på torsdag !
- Skriv svar på frågorna med hela meningar.
- Träna på att läsa / ställa frågorna
- Träna på att läsa / säga dina svar
- Lär dig säga, förstå och stava skolämnena i rutan längst ner på pappret
________________________________________________________________________________
* Matteläxa: Stencil med luckor. Välj 8 st uppgifter sida 2 är svårare. Utmana dig själv! Hitta på 2 egna uppgifter med luckor en addition och en med subtraktion. Skriv dem på ett papper.
* Historia: Fråga en äldre släkting eller mamma och pappa om de läste om vikingatiden. Tror du att de lärde sig samma saker som du eller kan historian vara annorlunda? Varför?
* VI I FEMMAN UTMANING - Snart får vi reda på ifall vi går vidare i Vi i femmman. Bäst att vi tränar lite extra, ifall vi får chansen att gå vidare !
Veckans läxa är alltså att gå in på Vi i femman utmaningen på datorn och träna på Vi i femman frågor. Här hittar du länken :
http://www.viifemman.se/utmaningen/
* ENGELSKA - På engelskan har vi jobbat med Rödluvan och gjort sagor med olika roller och tränat på att återberätta sagan för varandra. Läxan den här veckan är att berätta sagan om Little Red Ridinghood för mamma / pappa eller någon annan hemma. Träna först själv flera gånger, och när du tycker att du kan så berättar du den för någon.
Titta på den här filmen ( eller leta upp en annan på You Tube ) ifall du inte kommer ihåg : http://www.britishcouncil.org/kids-stories-red-riding-hood-popup.htm
Använd dig också av dessa stödord, så kommer du lättare ihåg hela sagan :
· Little Red Ridinghood – went to – grandmother´s house – basket
· Don´t talk to strangers
· Met the big bad wolf
· Hungry – double lunch
· Where are you going ?
· In a little white house / a cottage
· The wolf – grandmother´s house – ate her up
· Puts on grandmother´s clothes – in her bed
· Little Red Ridinghood comes to grandmother´s house
· What big eyes you have ! … ears … teeth …
· It´s to … see you better … hear .. eat
· Eats her
· The hunter – hears - scream
· Cuts – kills – saves – grandmother – Little Red Ridinghood
**********************************************************************************
Läxa v.47
* Tisdag:NO: Ta med ett material som dämpar ljud jättebra. Ytan ska vara 4 kvadratdm.
*Torsdag:Matteläxa Huvudräkningsstencil. Upgifterna 8-14. Det viktiga är att du kommer ihåg HUR du räknade ut uppgiften i huvudet, teckna ner dina olika steg. I skolan ska vi sedan i grupp resonera om vilken stategi ni har.
* LÄSLÄXA - Läs minst 20 minuter / dag.
LÄXA VECKA 46 :
*Onsdag: Bildläxa Klipp ut en reklam från en tidning som du tycker är bra. Varför tycker du att den är bra.
* Torsdag: Matteläxa Huvudräkningsstencil. Upgifterna 1-7 Det viktiga är att du kommer ihåg HUR du räknade ut uppgiften i huvudet, teckna ner dina olika steg. I skolan ska vi sedan i grupp resonera om vilken stategi ni har.
Fredag:
* VI I FEMMAN UTMANING - I veckan var vi med i uttagningen till Vi i femman. Det skulle vara superspännande ifall vi fick chansen att gå vidare !
Veckans läxa är att gå in på Vi i femman utmaningen på datorn och träna på Vi i femman frågor. Här hittar du länken :
http://www.viifemman.se/utmaningen/
* LÄSLÄXA - Det är barnboksveckan, så den här veckan vill vi att ni läser extra mycket.
- Läs minst 20 minuter / dag.
- Passa också på att intervjua mamma / pappa eller någon annan där hemma om vad de gillar att läsa, och vilka favoritböcker de hade som barn.
- Välj också mellan :
1. Lämna också ett boktips som en kommentar här på bloggen där du skriver : vad boken heter, författare, en sammanfattning om vad boken handlar om, vilken genré det är ( t ex spänning,fantasy,vänskap osv ), ett betyg på boken ( skala 1 - 10 ) samt minst ett skäl till varför man ska läsa just den här boken.
2. Gör en fotobabble där du laddar upp en bild på bokens framsida och pratar in din recension eller läser upp ett stycke ur boken
Gör då såhär :
Börja först med att skriva ner din recension eller att välja ut ett stycke som du ska läsa upp. Träna dig på att säga / läsa upp din recension eller träna dig på att läsa stycket ur din bok tills du är säker på det.
1. Ladda ner en bild på bokens framsida på din dator ( sök på bild + bokens titel )
2. Gå in på www.fotobabble.com
3. Skapa ett eget konto eller logga in med anv namn : 5coch5d, lösen nEHTyr
4. Tryck på create new fotobabble
5. Ladda upp bilden på bokens framsida
6. Tryck på tillåt (gör att du kan spela in)
7. Läs / prata sedan in din text ( du har en minut på dig )
8. Maila din fotobabble till lindacina1@gmail.com
Lycka till !
*******************************************************************************
******************************************************************************
LÄXA VECKA 45:
* VUXENLÄXA : Läs informationen om enkäten till er föräldrar från Skolinspektionen som ni hittar på bloggens startsida.
* Matte : huvudräkning addition och subtraktion.
* Bildläxa: Stencil analys av reklamfilm
* ENGELSKA : Den här veckan kommer vi att träna på att förklara olika ord, utan att säga själva ordet.
OBS ! Stencil med de olika orden tas med hem.
· Du ska förklara ett ord genom att berätta om det / beskriva det på olika sätt.
· Den som lyssnar ska försöka komma på vilket ord som du försöker förklara.
· Den som lyssnar kan också hjälpa till och ställa frågor ifall den som förklarar sitt ord ”fastnar ” och inte kommer vidare med sin förklaring.
T ex ifall du ska förklara ordet ORANGE –
It´s a fruit. It´s round. You can peel it. It tastes good. It grows in a tree. The word is also a colour.
Välj minst 10 av orden och förklara dem för någon där hemma, men testa gärna att förklara alla ord. Du kan också be någon hemma att förklara ord som du kan gissa på.
Good Luck !
*****************************************************************************
LÄXA VECKA 43 :
Tänk på dessa läx / skoltips :
Läxtips
Här är några tips för att få läxträningen att fungera bättre!
- Planera din läxläsning. Gör inte allt på en gång i sista minuten.
- Se till att du har en lugn plats med bra belysning där du ska göra dina läxor.
- Stäng av tv:n och se till att inget annat stör.
- Låt det ta den tid det behöver, stressa inte.
- Fråga läraren eller en förälder om du är osäker på hur läxan ska göras.
- Om du inte klarar av exempelvis ett tal i huvudet, ställ upp talet på ett kladdpapper innan du skriver svaret. Använd inte miniräknaren direkt. Kontrollräkna istället efteråt.
- Ta dig tid att läsa på glosor och andra läxor som du ska ha prov på.
- Se till att vara utvilad i skolan, lägg dig i tid
- Se till att äta en riktigt god frukost, så orkar du med hela skoldagen.
*Torsdag: Historia- Läs på stencilen som du skrivit. Du får gärna titta i ditt Vikingahäfte. Använd matrisen som stöd.
* ENGELSKA - I skolan tränar vi på att beskriva vägen för någon på engelska, muntligt och skriftligt. Läxan denna vecka är att kunna namnen på olika ställen i en stad :
the post office = posten
the square = torget
the harbour = hamnen
the library = biblioteket
the cinema = bion
the swimming pool = simhallen
the train station = tågstationen
the bus station = busstationen
the airport = flygplatsen
the supermarket = affären
the bank = banken
the police station = polisstationen
* SVENSKA - LÄSLÄXA Läs minst 15 min / dag.
Den här veckan vill jag att du en av gångerna väljer ut en bit ur din bok och läser den högt på olika sätt för någon där hemma.
Var beredd på att det kan bli lite fnissigt för du ska läsa din text på 3 av dessa olika sätt - du väljer vilka :
* som vanligt ( med så mycket inlevelse som möjligt )
* argt
* glatt
* så läskigt som möjligt
* på "svengelska", dvs låt lite engelsk fast läs på svenska
* med robotlik röst
* på engelska ( försök att översätta med dina egna ord )
LÄXA VECKA 42 :
* SVENSKA : Välj mellan
- LÄSLÄXA : Läs minst 15 min varje dag. Läs en bok eller fortsätt gärna att läsa artikar i någon tidning. Diskutera innehållet i din bok / artiklarna med någon där hemma någon gång under veckan.
- GÖR EN BOKRECENSION av en bok som du läser / har läst som ett boktips till klasskompisarna. Vilken bok vill du rekommendera ? Berätta vad boken heter, vem som har skrivit den, vad det är för slags genré ( t ex vänskap,deckare,fantasy,faktabok ),berätta lite om handlingen och berätta varför du tycker att man ska läsa den. Ge boken ett betyg, och motivera varför den får det betyget av dig.
Antingen så mailar du din recension till mig på carina.winstedt@uppsalaskolor.net eller så spelar du in en genom att prata in din recension på fotobabble.com. Då behöver du be mig om ett användarnamn, ett lösenord och en lapp med en instruktion om hur man gör det.
* Torsdag - MATTELÄXA i gröna räknehäftet
* Fredag - ENGELSKA . I vårt nya arbetsområde kommer vi bla att träna på vägbeskrivningar. Den här veckan vill jag att du tränar på dessa fraser hemma :
* turn right = sväng höger
* turn left = sväng vänster
* go straight ahead = gå rakt fram
* pass = passera / gå förbi
* follow the street = följ gatan
* one block = ett kvarter
* two blocks = två kvarter
* across = mittemot
* the shop = affären
* the library = biblioteket
* the hospital = sjukhuset
* the restaurant = restaurangen
Träna gärna på att försöka förklara vägen hemifrån dig och till skolan !
************************************************************************
***************************************************************************
LÄXA VECKA 41 :
* Alla dagar : LÄSLÄXA : Läs minst 15 min varje dag.
Vi kommer att jobba med tidningar under veckan, så läs några artikelar i tidningen någon av dagarna. Diskutera innehållet i artiklen med någon där hemma.
*Torsdag - Matteläxa i gröna räknehäftet
* Fredag : Spelet " Give me 5 ". Ta hem lappen och spela med kompisar eller någon där hemma. Spela gärna spelet flera gånger.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Läxa v. 40
*Fredag - SKRIVLÄXA - Berätta om ett intresse eller en hobby som du har. Berätta om något som du tycker om / tycker om att göra, t ex en sport, ett djur eller något som du gör eller samlar på.
Skriv och berätta så mycket som möjligt. Till exempel : Vad är det som är så speciellt med ditt intresse ? Varför tycker du om att göra just det yhär ? Vad fick dig att börja ? Berätta om en speciell händelse som har med ditt intresse att göra.
Avsluta med 3 argument till varför man borde syssla med / intressera sig för ditt intresse !
Skriv så utförligt som du kan, och tänk på att kolla så att din text har stor bokstav och punkt på rätt ställen, att du har stavat rätt på t ex dubbelteckning och att din text låter rätt när du läser upp den för någon !
Lämna texten på papper, eller maila den till mig på carina.winstedt@uppsalaskolor.net
********************************************************************************
LÄXA VECKA 39 :
Onsdag: No- Din lyftkran. Eleverna har med sig sin skiss hem, de ska se om de kan förbättra den samt ta med material för att bygga den. Ta vara på sopor och återvinn det materialet.
Torsdag: Mönsterläxa i grönt räknehäfte.
* LÄSLÄXA : Läs minst 15 min varje dag. Minst en av dagarna ska du berätta om det du läste för någon där hemma. Läs gärna också högt för någon under veckan.
* ENGELSKA - Ta med spelplan för pratspelet Talk about you hem !
- Använd tärning och prata på engelska om frågan / ämnet som det står om där du hamnar.
- Eller ställ frågor till varandra om frågorna / ämnena och intervjua varandra.
Syftet med läxan den här veckan är att träna på att prata engelska, om dig själv och några andra enkla ämnen. Prata / spela tillsammans med kompisar, mamma / pappa eller någon annan hemma. Gör gärna spelet flera gånger, eller med olika personer !
*******************************************************************************
VECKA 38 :
* RÖRELSELÄXA - Vi har hälsovecka under veckan och uppmanar de som kan att gå / cykla till skolan. Brukar du inte röra dig under någon träning eller så, så se till att röra dig på något sätt under veckan.
Passa också på att koppla av på något sätt under veckan.
Torsdag:
* MATTE - Mattemönster ( till på torsdag ). Grönt räknehäfte.
Fredag:
* LÄSLÄXA : Läs minst 15 min varje dag. Minst en av dagarna ska du berätta om det du läste för någon där hemma. Läs gärna också högt för någon under veckan.
* ENGELSKA : Veckans text The Big One handlar om en riktigt stor jordbävning. I texten finns ett par svåra ord, och jag vill att du lär dig att förstå dessa ord. Självklart får du gärna träna dig på att stava orden också.
Här är orden som jag vill att du tränar på :
building = byggnad
elevator = hiss
will = ska / kommer att
scary = skrämmande
sidewalk = trottoar
window = fönster
truck = lastbil
bridge = bro
last time = förra gången
Se i förra veckans läxa hur du kan skapa ett konto på glosboken och träna på orden här :
http://glosboken.se/kurs/cinsaga-912105
Tränar du på orden här kan du göra ett glosförhör i slutet av veckan, annars får du be mamma / pappa att förhöra dig på orden !
TA GÄRNA HEM BOKEN OCH TRÄNA PÅ ATT LÄSA OCH ÖVERSÄTTA TEXTEN OCKSÅ ( sid 9 i Textbook ) .
DET ÄR MÅNGA GÅNGER LÄTTARE ÄN ATT BARA LÄRA SIG ORDEN.
Good Luck !
VECKA 37:
* Onsdag NO-läxa: Stencil ”De mäktiga 5”. Den har de fått hem.
* Fredag Matteläxa: Individuell tabellträning multiplikation och division. De som fixat tabellerna gör stencil med läsuupgifter.
* Fredag SO / SVENSKALÄXA : Vi har börjat jobba med Norden och förra veckan gjorde vi gemensamma tankekartor / faktameningar om Norden. Läxan handlar om det som vi pratade om under veckan, och med hjälp av dessa stödord :
· golfströmmen
· klimat
· söderifrån
· urnordiska
· österifrån
· statsskick
· valuta
· näring
· monarki
· republik
vill jag att du väljer en av dessa saker som läxa :
· gör en ”ordlista” och berätta vad alla ord betyder , ex golfströmmen = det är en …
· berätta muntligt för någon där hemma om vad alla dessa ord betyder
· skriv en faktatext om Norden med hjälp av stödorden i listan
· skriv faktameningar där du använder dig av orden i listan
· berätta muntligt , med hjälp av orden i listan och så mycket som möjligt, om Norden för någon där hemma
Skriver du, så kan du lämna din text till Cina el maila den på carina.winstedt@uppsalaskolor.net
Berättar du muntligt så vill jag att den som du berättar för skickar en kommentar om det till mig på carina.winstedt@uppsalaskolor.net , t ex Olle har berättat muntligt om Norden för mig. Han kunde många saker, och jag fick t ex reda på att Norges viktigaste näring är …
· Fredag ENGELSKA - Den här veckan vill jag att du repeterar verb i presens / nutid samt några av klockslagen som vi har jobbat med under veckan.
Ifall du vill kan du testa att göra det via datorn, på ett konto som jag har skapat på glosboken.se. Läxan och övningarna hittar du här : http://www.glosboken.se/join/course/cinsaga-912105/
För att öva här behöver du skapa ett eget konto, och till den behöver du använda en mailadress. Sen kan man öva sig genom att skriva och spela spel, och till slut göra läxförhör. Riktig kul !
Annars hittar du orden här :
Verb i presens och klockslag
svenska
|
engelska
|
han springer
|
he runs
|
hon sitter
|
she sits
|
han spelar
|
he plays
|
hon bor
|
she lives
|
han hör
|
he hears
|
det börjar
|
it starts
|
klockan 12
|
12 o'clock
|
kvart i
|
quarter to
|
kvart över
|
quarter past
|
halv 12
|
half past eleven
|
Vecka 36
* Torsdag: MATTE - träna på multiplikationstabellerna i din ruta. Ni som inte tränar på tabellerna gör matteproblemet som ni får av Linda.
* Fredag: SKRIVLÄXA - Förra veckan fick ni i uppgift i NO läxan att hitta på en egen uppfinning. Jag vill att ni utvecklar er idé och skriver och berättar om er uppfinning. Skriv och berätta :
- Om din uppfinning. Hur ser den ut och hur fungerar den ?
- HUR du kom på idén ?
- Vem / vilka kan tänkas vilja använda den ?
- Vad drivs den av ?
- Vad tror du att den skulle kosta ?
- Skriv också 3 argument där du övertygar en som kan tänkas hjälpa dig att tillverka din uppfinning att verkligen hjälpa dig att förverkliga din idé ! Tänk på att i ett bra argument måste du verkligen framföra din åsikt och berätta VARFÖR du tycker så.
Läs igenom din text högt för någon när du är klar, och kolla ifall du kan förbättra den på något sätt , t ex ifall du upptäcker något stavfel eller ifall något låter oklart.
Du kan antagligen skriva din läxa på ett papper och lämna in till mig, eller så mailar du din läxa till mig på
carina.winstedt@uppsalaskolor.net
Läxan ska vara inne senast på fredag !
****************************************************************************
VECKA 35 :
*Onsdag NO Stencil med 3 uppgifter på. Uppgiften finns även här längst ner på v.35 här.
* Torsdag Matte Eleverna har fått hem de tabeller som de ska träna i multiplikation. De som klarat tabellerna ska lösa ett problem.
* ENGELSKA – Förra veckan ställde ni frågor till varandra och svarade på kompisarnas frågor om saker som ni hade gjort under sommaren. Dessa fraser / frågor vill jag att ni repeterar och jobbar vidare med hemma.
Kolla först att du kommer ihåg vad alla saker betyder.
Här kommer lite hjälp med några av orden som ni frågade om :
barbeque = grilla sailing = segla elk = älg abroad = utomlands travelled = rest
Be först mamma / pappa / någon annan där hemma att fråga dig om dessa saker. Du svarar Yes, I have eller No, I haven´t. Sedan får du fråga, och den som frågade sig får svara. T ex Have you read a book this summer ? Yes, I have.
… played football … been in a summer park … met your cousins
… been to Stockholm … washed your bike … been swimming
… played with a friend … played mini golf … been abroad
… eaten barbeque … eaten ice cream … been walking with a dog
… met your grandparents … been speaking English … been fishing
… been sailing … seen an elk … had a birthday
… picked berries … travelled by train
Teknik läxa vecka 35 på torsdag nAMN:___________________
1 Ta med dig en teknisk sak till skolan.
- Du ska hemma ta reda på hur den fungerar och kunna svara på sakens egenskaper.
- Prova gärna hemma och låt dina föräldrar lista ut vad du har valt genom tt de ställer frågor om sakens egenskaper som du bara får svara JA eller NEJ på.
2 GÅ IN PÅ www.teknikspanarna.se
- Välj elever Tryck fortsätt Välj uppfinningar
- Välj en av de svenska uppfinningarna och läs om den.
3 FÖRSÖK ATT KOMMA PÅ EN UPPFINNING, RITA DEN HÄR PÅ SIDAN OCH SKRIV VARFÖR DEN BEHÖVS, VILKET PROBLEM SKULLE DEN LÖSA.
_________________________________________________________________________
V.34
Måndag: Klocka, frukt och vattenflaska
Tisdag: Ta med kontaktuppgiftslappen samt regellappen.
Fredag: Kunna rabbla hela sitt personnummer samt hemnummer.
LÄXA V.46
SvaraRaderaBokens titel: Rum 213
Författare: Ingelin Angerborn
Sammanfattning: boken handkar om meja,bea och elvira .tjejerna är på kollo och delar rum.saker försvinner tilloch med elviras mammas ring.Det fins en flicka med vita kläder och rött hår påstår bea hon vaknar tilloch med ibland mitt i natten och skriker och säger att "tjejen" står framför henne.
Genre:spänning.
Betyg: 8
Skäl till varför just du ska läsa den:
1.Den tror jag passar alla.
2.Den är spännande.
3.Det är en slukar bok
/Amanda 5D
Boktips av Milan
SvaraRaderaBokens titel: Bilbo en hobbits äventyr
Författare: JRR Tolkien
Handling: Boken handlar om Bilbo som är en hobbit och som en dag blir utsedd till att gå på ett äventyr till ensliga berget med ett gäng dvärgar. Men många faror väntar på vägen och så väntar ju Smaog…
Genré: Äventyr
Betyg: 10 av 10
Varför ska man läsa boken? För den är bra och spännande.
Boken jag tipsar om heter "Kram från Alice." Och författaren heter Suzanne LaFleur. Det handlar om en tjej som är elva år och heter Alice. Men en dag så förvinner hennes mamma. Men Alice blir inte rädd, för hon tror att hennes mamma kommer snart. Men det går ett långt tag, och Alice äter bara lite kex och några konservburkar varje dag. Men en dag kommer hennes mormor och tar med Alice till hennes gård, Alice vägrar att acceptera sanningen. Och i boken händer massor, jag tyckte den var jättebra och den var sorlig och spännande. Boken generè är sorlig. Och som betyg får den faktisk 10, den var så bra så jag nästan inte kunde sluta läsa den. Jag tycker man ska läsa den för den var bra skriven, den hade en bra handling och man kunde nästan inte sluta läsa den. Jag tyckte den var superbra!
SvaraRadera/Hannah
Jag gillar boken ''Doktor proktors pruttpulver''. Den kanske låter fånig, men den är i själva verket rätt bra! jag ger den 7 / 10. en annan bok är ''Den hemliga boken''. Ja, den heter så. jag ger den 9 / 10.
SvaraRadera//ALBIN
Bilbo skriven av JR.Tolkien
SvaraRaderaBilbo är en hobit en (fantasy varelse som är väldigt kort) som råkar vara ute och röka pipa en morgon när Gandalf (en trollkarl) som skapar många äventyr. Men när Bilbo bjuder hem Gandalf på tee efter ett ganska långt samtal, har han ingen aning om att Gandalf har ritat ett hemligt täcken på hans dörr. Så söndag klockan 3 förväntade sig inte bilbo att han skulle ha 13 dvärgar och Gandalf på tee. Dvärgarna visade sig vara där för att ta med sig Bilbo på ett äventyr om att döda en drake Smaog...
Boken är en fantasy och väldigt bra därför ger jag den 9 av 10.
Jag tycker att man ska läsa den för att den är bra,den beskriver mycket detaljerat och för att den är bra en gång till.
//Mikael W
Boken jag tipsar om heter systrar i jeans´. Och författaren heter Ann Brashares. Den handlar om några tejer som heter Carmen, Lena, Birdget och Tibby. Carmen hon köper ett par jeans på en secon hand affär och dom passar alla kompisar. Och den här sommaren är den första sommaren dom inte kommer vara tillsammans.
SvaraRaderaBokens genre är vänskap. Och mitt betyg till boken är nog 9 av 10. Jag tycker ni ska lässa boken för den är super bra.
/Saga T
Jag har läst en bok som heter Eragon. Den är skriven av Christopfer Paolini och är en fantasybok. Den handlar om den fattige bondpojken Eragon som hittar en glänsande blå sten när han jagar men det visar sig att det är ett drakägg. Draken växer up hos Eragon men Eragon måste göma draken från sin farbror. Plötligt dras eragon in i ett stort äventyr där man aldrig vet vad som väntar. Eragon är den första av fyra serien arvtagaren. Jag ger den här boken 8/10 för att den är bra men inte best.
SvaraRadera