Mål

Här finns målen för områden som vi jobbar med just nu

* Rymden

* NO: Ljud och ljus 

* Historia Medeltiden


* Aritmetik, tal i decimalform


* Engelska - Nature / Crime NYA MÅL

* NORDEN 

* SVENSKA -  ARGUMENTERANDE TEXT NYA MÅL
*************************************************************
MÅL / BESKRIVNING AV ARGUMENTERANDE TEXT  

Under området kommer vi att träna på att skriva en argumenterande text tillsammans samt träna oss på att använda olika språkliga drag. I slutet av området skriver eleverna en egen argumenterande text.  

SYFTE : att ÖVERTYGA någon / några om ETT ARGUMENT / EN ÅSIKT

* STRUKTUR / HUR TEXTEN SKA SE UT :

1.        EN TES  / ETT BUDSKAP SOM MAN VILL HA FRAM

HUR ?  presentera din åsikt tydligt

2.        FLERA ARGUMENT / ÅSIKTER / BEVIS FÖR VARFÖR MAN TYCKER SÅ

HUR ? Skriv dina argument klart och tydligt så att de verkligen övertygar läsaren

3.        UTTRYCK SOM BINDER IHOP TEXTEN

För det första … För det andra … För det tredje …
Dessutom så …   

4.        EV MOTARGUMENT

5.SLUTSATS / SAMMANFATTNING  -

HUR ?  Skriv en en upprepning av din tes/åsikt och en bra avslutning som övertygar den som läser din argumenterande text om att du har rätt.

SPRÅKLIGA DRAG :

  • Sambandsord – därför, därför att, eftersom, tack vare att , på grund av att, för, för att

  • Känsloladdat språk – t ex synonymer för samma ord arg – ilsken – rasande, hemsk – fruktansvärd-förfärlig, härlig – ljuvlig – underbar, mysig – trivsam – skön

  • Upprepningar

  • Retoriska frågor – en fråga som oftast har ett svar, men som man inte förväntar sig ett svar på , te x : Ska verkligen treåringar ha en mobil ?

Retoriska frågor kan inledas med :

-      Vet inte alla att …
-      Hur skulle du känna om …
-      Tror du verkligen at …
-      Är det värt att …
-      Ska verkligen …

  • Överdrifter – t ex Ät frukt varje dag, så blir du aldrig någonsin förkyld !

  • Grupper om tre – T ex En bra film har en spännande handling, skickliga skådespelare och ett lyckligt slut.

  • Statistik och siffror – T ex 70 % tar bilen till affären.

  • Olika beskrivande verb – T ex tycker – anser – vet – håller med om – känner – inser – menar – tror 


Aritmetik, decimaltal
Konkretisering av målen
Du ska kunna:
-olika tals värde och siffervärde.
-namnge olika tals position
-sätta ut tal på en tallinje mellan 0 och 1.
-storleksordna tal i decimalform( tiondelar, hundradelar, tusendelar)
-addera och subtrahera tal i decimalform ( tallinjen, talsort för sig, algoritm)
-göra avrundningar och överslag.
-multiplicera och dividera med 10 och 100. (algoritm)
*******************************************************************************



Rymden
o   Förklara hur dag och natt uppkommer
o   Förklara hur jordaxelns lutning påverkar våra årstider samt varför solens upp och nergång varierar.
o   Förklara uppkomsten av månens faser
o   Namnge planeterna
Förstå varför vi har tidszoner.
o   Delta i samtal kring varför vi vill veta mer om rymden?

*********************************************************************

ENGELSKA : MÅL OMRÅDET NATURE/CRIME

·         Grammatik : Berätta vad som hände  DÅTID ( preterium )
i regelbunden form lägger man till ändelsen – ed
jumped =hoppade   
stayed = stannade
wanted = ville
arrived = anlände / kom till
laughed = skrattade
learned = lärde
showed = visade

i regelbunden form lägger man till ändelsen – ed
men … lär dig också dessa viktiga oregelbundna böjningar :

·         had = hade         ( have – had )
·         said = sa              ( say – said )
·         ate = åt               ( eat – ate )
·         gave = gav           ( give – gave )
·         did = gjorde      ( do – did )
·         went = åkte          ( go – went )

·         Svara på frågor

Yes, I did.  = Ja, det gjorde jag.
No, I didn´t. = Nej, det gjorde jag inte.

·         Tidsuttryck
today = idag
yesterday = igår  
this week = den här veckan
last week = förra veckan
in the evening = på kvällen
in the afternoon = på eftermiddagen
last winter = förra vintern  
this afternoon = i eftermiddag
the next morning = morgonen därpå
the last day = den sista dagen
at night = på natten
at the end of the lesson  = i slutet av lektionen  
at first = i början
in the end = till slut
*******************************************************************
Mål medeltiden
·         Förmåga att se hur man levde och kunna se skillnader, likhter med nutid.
Boende, försörjning, utbildning, byn, staden, makten, kyrkan,
·         Förmåga att se hur händelser och kulturmöten under medeltiden har lett till utveckling.
Handeln ,kyrkans roll.
·         Förmåga att använda historisk begrepp för att analysera historisk kunskap ordnas skapas och används.
·         Skillnader likheter, orsak, kronologi, konsekvens, källor, medeltiden.
·         Förmåga att kritiskt granska och tolka samt värdera olika källor för att skapa historisk kunskap.
________________________________________________________________________
Målen för området Ljud och ljus 


Eleven ska kunna:Veta hur ljud sprids och vad det är.
Örats delar och funktion
Hur man får olika toner.
Lite om telefonens historia och funktion.
Berätta lite oml Bell, Reis, Marconi, Arkimedes och Galilei..

Vad ljus är.
Varför skuggor bildas.
Ögats delar och funktion.
Berätta om när och långsynthet.
Hur ljusets bryts.
Genomföra undersökningar.
Dokumentera sina undersökningar.
Jämför olika resultat och föra resonemang kring detta.
Delta i diskussioner vid genomgångar.
Använder begreppen inom området.


Konkretisering av målen för området: Taluppfattning och tals användning
Eleven ska kunna:
Föra och följa matematiska resonemang, och använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Formulera och lösa problem
Ge exempel på vilka strategier den använder sig av vid problemlösning. .
Avgöra om svaret är rimligt.
Använda sig av aktuella begrepp och matematiska termer inom positionssystemet och tals värde och aritmetiken.
Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
Använda sig av i huvudsak fungerande metoder för sina beräkningar och lösa uppgifter som berör nedan centrala innehåll:.
Huvudräkning 1-100 Ag4
Generalisera vid huvudräkning
Se talserier
Överslagsräkning
Algoritm för addition och subtraktion
Teckna och räkna en enkel ekvation.

*****************************************************************************
*****************************************************************************

ENGELSKA SHOPS / CLOTHES :  

* Kunna fråga någon efter vägen , t ex

Excuse me, where is the library ?
Excuse me, how do I get to the library ?
Can you please show me the way to the library ?

* Kunna förklara vägen för någon
turn left = sväng vänster
turn right = sväng höger
go straight ahead = gå rakt fram
follow = följ
in front of = framför
behind = bakom
between = mellan
* Kunna namnen på olika ställen i en stad :
the post office = posten
the square = torget
the harbour = hamnen
the library = biblioteket
the cinema = bion
the swimming pool = simhallen
the train station = tågstationen
the bus station = busstationen
the airport = flygplatsen
the supermarket = affären
the bank = banken
the police station = polisstationen

* Fråga vad något kostar
How much is …

* Tala om vad som finns
There is …  ( EN )
There are … ( FLERA)

* Göra jämförelser / adjektiv  
tall   taller  the tallest

* Ge ett nekande svar
I don´t
He doesn´t
She doesn´t
The cat ( it ) doesn´t

* Repetition av  kläder och väder

*********************************************************************************************************

Teknik och uppfinningar

Konkretisering av målen

Eleven ska kunna

- Beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
- Beskriva "De mäktiga fem" och vara förtrogen med regeln "det du vinner i kraft- förlorar du i väg"
- Förklara hur enkla verktyg är konstruerade
- Genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska modeller.
- Formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
- Dokumentera arbetet med skisser, modeller eller texter.
- Föra resonemang kring tekniska lösningar och uppfinningar
Bild:
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material.

 


Historia Vikingarna

Konkreta mål

kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestal­ter under olika tidsperioder
  • Kunna redogöra för hur man levde på vikingatiden, skillnader och likheter med idag.
  • Kunna berätta om några orsaker till varför vikingarna reste ut i världen.
  • Kunna förklara hur dessa resor kunde påverka såväl vikingar som befolkning i andra länder.
  • Kunna berätta om Asatron; skapelsen, hur världen såg ut samt känna till något om Tor, Oden och någon annan gud eller jätte.
  • Berätta om hur Sveriges kristnades.
***************************************************************************

Multiplikation & Division

Konkreta mål:
Automatiserat multiplikationstabellerna 1-10.
Kunna se upprepad addition som multiplikation.
Kunna se sambandet multiplikation och division.
Kunna se division som upprepad subtraktion.
Kunna de matematiska termerna faktor, term, nämnare, täljare och kvot.
Kunna multiplicera och dividera med 10 och 100.
Kunna multiplikation som rutnät.
Kunna multiplikation av flersiffriga tal som rutnät.
Kunna räkna med rest.
Kunna räkna division med talsorterna för sig och en minnessiffra

***************************************************************************

NORDEN :

Under några veckor ska vi lära oss mer om Norden. Länderna i Norden är Sverige, Danmark,
Norge, Finland och Island. Vi ska undersöka hur landskapen i de olika länderna ser ut och hur
naturen och människan har bidragit till ländernas utseende. Vi ska också träna på att använda
kartboken, läroböcker,filmer och internet för att söka information om Norden.

 MÅL :

Känna till hur naturen och människan påverkat de olika landskapen i Nordens länder.
Kunna använda olika ord som beskriver Nordens geografi.
Kunna använda kartor, läromedel och internet för att söka information om Nordens länder.
Kunna resonera kring olika källors användbaret.
Ha kunskaper om Nordens namngeografi och kunna sätta ut några viktiga platser på kartan.
Kunna göra jämförelser mellan de olika nordiska länderna genom att ange likheter och skillnader.
Få insikt i likheter / olikheter mellan de olika nordiska språken.
Få repetition och insikt i de svenska minoritetsspråken : samiska, finska, meänkieli / "tornedalsfinska", romani chib och jiddish.

**************************************************************************************


    
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar