tisdag 16 oktober 2012

Taluppfattning och tals användning

Nu har jag lagt in målen för nästa område i matematiken. Vi kommer att jobba med det i ca 6 veckor. den här gången kommer eleverna inte att ha en matteplanering som de ska följa istället ska de ha fokus på vilket mål de jobbar mot och kunna reflektera kring vilka kunskaper de har kring målet. Till sin hjälp kommer de att ha ett häfte "Reflektionslogg" som de ska få skriva i ca 2 gånger i veckan i slutet av lektionen. Prata gärna hemma om vad de jobbar med för mål under matematiken.
Under området kommer kommunikationen att vara en stor del av undervisningen, syftet med detta är att eleverna ska ges möjlighet att kunna förklara för hur de tänker och träna sig i att argumentera. De ska även tränas i att följa andra elevers resonemang.
Det centrala innehållet som kommer att beröras är detaljerat beskrivet under fliken mål.
Vill också påminna om vikten av att de elever som inte har automatiserat tabellerna inom addition och subtraktion upp till 100 bör träna detta. Vi kommer att jobba med olika huvudräkningsstrategier i skolan så att de ska har bra strategier att använda. Varför är det då så viktigt att ha dessa automatiserade?
Det är för att eleven inte ska behöva belasta sitt arbetsminne när han/hon jobbar med uppgifter på matten. En normalt utvecklad hjärna klarar som mest att hålla 7 saker igång i arbetsminnet. Har då inte eleven tabellerna klart för sig tvingas arbetsminnet att även jobba med tabellkunskapen och förmågan att lösa uppgiften försvåras. Inom svenskan pratar man ofta om vikten ave tt ha ett flyt i läsningen och på samma sätt bör eleverna ha ett flyt i räknandet. Jag kommer att kolla av vilka elever som bör träna mer på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar